Pyszne Orzechy

Orzechy to określenie nasion lub owoców posiadających jadalny środek, który zamknięty jest w twardej lub elastycznej skorupce. Dostępne rodzaje to: orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy brazylijskie, migdały, pistacje, orzechy nerkowca, orzechy ziemne, orzechy pini, orzechy makadamia. To smaczny dodatek do wypieków i deserów, ale równie dobrze jeść je można solo, jako przekąskę w pracy, przed telewizorem lub w podróży. Są zalecane przez dietetyką, ponieważ mimo swojej pozornej kaloryczności zawierają w składzie także bardzo potrzebne tłuszcze. Korzystne są zwłaszcza dla rozwijających się organizmów dzieci.

Więcej

Wartości odżywcze orzechów

Jakimi wartościami charakteryzują się orzechy? Orzechy są źródłem energii i składników odżywczych dla nowej rośliny. Dlatego zawierają stosunkowo dużą ilość kalorii, niezbędnych nienasyconych i jednonienasyconych tłuszczów, w tym kwas linolowy i kwas linolenowy, witaminy i niezbędne aminokwasy. Wspierają pracę mózgu, więc jedzenie orzechów jest zalecane w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego, poleca się ich podawanie również dzieciom. Wiele orzechów jest dobrym źródłem witaminy E, witaminy B2, kwasu foliowego, błonnika i niezbędnych minerałów, w tym: magnezu, fosforu, potasu, miedzi i selenu. Orzechy są najzdrowsze w swojej surowej, nieprażonej formie, ponieważ pieczenie może znacząco uszkodzić i zniszczyć tłuszcze podczas odbywania się tego procesu. Właściwości ich są bardzo różnorodne, dlatego warto sięgać po różne ich rodzaje i mieszanki.

Migdały to doskonałe źródło białka, w końcu składają się z niego w aż 20%. Oprócz tego to źródło magnezu, fosforu oraz witaminy B2 i E. Magnezu, cynku, fosforu i żelaza najwięcej jest w delikatnych w smaku orzechach nerkowca. Orzechy włoskie wyróżniają się rekordowo wysoką zawartością kwasu omega-3. Wystarczy zjeść trzy sztuki dziennie, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wielonasycone kwasy tłuszczowe. Orzechy laskowe zaleca się spożywać jako profilaktykę miażdżycy, skutecznie bowiem obniżają one poziom „złego” cholesterolu we krwi. Pistacje są nie tylko wyjątkowo smaczne, ale także dostarczają organizmowi codziennego zapotrzebowania na witaminę B1. Orzechy ziemne najlepiej jest wybierać w wersji ze skorupką. Fistaszki, inaczej orzeszki ziemne (bo dojrzewają pod ziemią), pod względem botanicznym należą do tej samej grupy roślin, do której zaliczany jest groch, fasola, soja. Fistaszki przodują pod względem zawartości białka: to aż 25 gram w 100 gramach produktu. Wyróżniają się również rekordową ilością witaminy B3, są bogate w witaminę E i kwas foliowy. Powinny je jeść weganie oraz wegetarianie.

Przegląd orzechów

Nazwa orzech w kuchni jest znacznie mniej restrykcyjnym i starszym znaczeniem tego słowa niż wąskie znaczenie orzechów w botanice. Termin ten stosuje się do wielu nasion, które nie są botanicznie orzechami. Wszelkie duże, oleiste ziarna znajdujące się w skorupie i używane w kuchni są powszechnie nazywane orzechami, na przykład kokos.

Orzechy są ważnym źródłem składników odżywczych dla ludzi i dzikiej przyrody. Ponieważ orzechy zazwyczaj mają wysoką zawartość oleju, są wysoko cenionym źródłem żywności i energii. Duża liczba nasion jest jadalna dla ludzi i wykorzystywana do gotowania, spożywana na surowo lub prażona jako przekąski. Tłoczy się z nich także olej używany w kuchni i kosmetykach.

Pistacje to orzechy bardzo cenione jako przekąska. Oczywiście najlepiej wybrać takie niesolone, ale także w wersji solonej mogą być one spożywane od czasu do czasu w niewielkich ilościach. Orzechy laskowe rosną również w Polsce. Z tego powodu już na stałe wniknęły w polską tradycję kulinarną, będąc jednym z elementów świątecznych. Orzeszki ziemne cieszą się olbrzymią popularnością, ze względu na swój uniwersalny smak i atrakcyjną cenę, pozwalającą na korzystanie z nich pełnymi garściami. To właśnie z nich wytwarza się masło orzechowe. Orzechy nerkowca są uznawane za produkt wyjątkowo luksusowy. Delikatne puree odmieni smak potrawy. Pestki moreli gorzkiej zostały całkiem niedawno okrzyknięte nowym lekarstwem na raka. Nie jest to na razie dostatecznie potwierdzone, ale jedno jest pewne – zawarta w nich amigdalina charakteryzuje się pewną antykancerogennością. Wykorzystywano te właściwości już w XIX wieku!

Zastosowanie orzechów

Orzechy są znanym składnikiem występującym w niemalże każdej kuchni świata. Wykorzystuje się je zarówno w formie słodkiej, jak i wytrawnej. Orzechy brazylijskie są bardzo gładkie, maślane i delikatne, z tego powodu chętnie wykorzystuje się je do robienia kremu. Orzechy makadamia mają słodkawy, również maślany smak. Są zazwyczaj spożywane na surowo, prażone lub smażone w głębokim tłuszczu. Orzechy nerkowca są popularne jako rośliny oleiste, a także jako dodatek do dalekowschodniej kuchni wytrawnej, zwłaszcza w Indiach oraz Tajlandii. Orzeszki ziemne są spożywane oczywiście na surowo, ale udowodniono, że w formie gotowanej mogą oferować jeszcze więcej przeciwutleniaczy. Wchodzą w skład słynnego pad tai. Orzechy laskowe najchętniej wykorzystuje się w formie słodkiej, jako dodatek na przykład do czekolady, którą lekko gorzki smak znakomicie równoważy. Tradycyjnie orzechy włoskie wykorzystuje się do przygotowywania potraw bożonarodzeniowych, pasują do serów i owoców.

Najlepiej jest wybierać orzechy pochodzące z ekologicznych upraw. Czasami ich skorupki są czyszczone dwutlenkiem węgla. Lepiej zrezygnować z orzechów ze smakowymi dodatkami, na przykład z karmelem, solą, ostrą papryką, a także zdecydować się na nie w wersji nieprażonej. Zamiast migdałów pochodzących z dalekiej Ameryki, wybrać warto europejskie, z Włoch lub Hiszpanii. Krótszy transport nie wymaga zabezpieczenia ich chemicznymi środkami. W ten sposób wpływa to oczywiście na ich wartość odżywczą. Do wyboru są orzechy łupane lub w skorupkach, chociaż łupane są oczywiście zdecydowanie wygodniejsze do spożycia.

Rozumiem

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.