Pestki i nasiona

Nasiona i ziarna to bardzo nieduże produkty, w których jednak skrywa się prawdziwe bogactwo substancji odżywczych. Najważniejsze jest, że bardzo łatwo można je włączyć do codziennej diety i nie zmieniają one znacząco smaku potraw.

Więcej

Po jakie nasiona i ziarna warto sięgać?

Wybór jest duży: nasiona chia, ostropest plamisty, amarantus ziarno, pestki dyni łuskane, pestki moreli gorzkie, sezam biały łuskany, sezam czarny, siemię lniane, słonecznik łuskany, ciecierzyca.

Sezam jest chętnie wykorzystywany w kuchni azjatyckiej. Zaledwie ćwierć szklanki tych ziaren to jedna czwarta dziennego zapotrzebowania organizmu na wapń, żelazo, miedź i magnez. Sezam świetnie nadaje się na posypkę lub panierkę, wzbogacić nim można na przykład smak sałatki.

Pestki dyni o wadze 30 gram zawierają niemalże połowę dziennego zapotrzebowania organizmu ludzkiego na magnez. W wersji prażonej dobrze jest je dodawać do wszelkich sałatek i surówek. Są chrupiące i bardzo smaczne.

Siemię lniane zawiera kwas tłuszczowy omega-3, niezbędny do prawidłowej pracy mózgu oraz błonnik, poprawiający proporcje pomiędzy „złym” i „dobrym” cholesterolem. To także źródło przeciwutleniaczy, które dodawać można do jogurtów, owsianek, zup.

Słonecznik łuskany zawiera wiele białka, a także żelaza, kwasu foliowego, błonnika. Jest on także jednym z najlepszych możliwych źródeł witaminy E. Z tego powodu zainteresować się nim powinny kobiety, zwłaszcza przygotowujące się do roli mamy.

Nasiona chia, czyli rośliny rosnącej w Meksyku oraz Ameryce Południowej, od wieków były podstawą wyżywienia lokalnej społeczności. To źródło energii, niezbędnej dla sportowców. Nasiona zawierają także kwasy tłuszczowe omega-3 oraz węglowodany, białko, błonnik, przeciwutleniacze, magnez, wapń i żelazo. W smaku są one delikatne, odrobinę orzechowe. Błonnik pęcznieje w żołądku, zapewniając uczucie sytości na dłużej, a także zapobiega pojawieniu się skoków glukozy we krwi.

Rozumiem

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.