Kasze i płatki

Kasze uzyskuje się z ziaren zbóż lub zbóż rzekomych, które są obłuszczane z zewnętrznej łuski lub lekko rozdrobnione. Wśród popularnych kasz wyróżniają się: kasza jaglana, kasza gryczana, komosa ryżowa Quinoa, kasza jęczmienna, kasza kukurydziana, kasza kuskus, kasza manna, kasza orkiszowa. Ten produkt pozwala na wyczarowanie mnóstwa dań, wytrawnych i deserowych. To tradycyjny składnik kuchni polskiej.

Więcej

Składniki odżywcze zawarte w kaszach

Rodzaje kasz i ich zastosowanie są bardzo różnorodne. Przede wszystkim zawierają one witaminy z grupy B: tiaminę, ryboflawinę, niacynę, pirydoksynę, kwas foliowy oraz witaminę E. W kaszach znaleźć można także minerały obniżające ciśnienie, w tym potas, a także żelazo. Z kolei magnez jest zalecany z uwagi na prawidłową pracę układu nerwowego i mięśniowego. W kaszach jest całkiem sporo wapnia, manganu, cynku, krzemu, miedzi. Ten produkt pod względem swojej wartości odżywczej przewyższa makaron czy ziemniaki. Kasze zawierają wiele skrobi. To składnik powoli rozkładany przez organizm na glukozę, dzięki czemu mózg i reszta organizmu przez dłuższy czas otrzymuje racjonalne porcje energii. Kasza manna w porcji zaledwie 100 gram w stu procentach zapewnia dzienną porcję węglowodanów. Najlepiej jest wybierać kasze jak najbardziej zbliżone wielkością do naturalnych ziaren, czyli tak zwane krupy. Wówczas ma się pewność, że takie ziarno zostało jak najmniej przetworzone, co ma istotny wpływ na wartość odżywczą.

Dobierz kaszę do swoich preferencji

Podczas kupowania kaszy warto wziąć pod uwagę przede wszystkim własne potrzeby dietetyczne. Druga kwestia dotyczy pomysłu na danie, a także gustów smakowych. Kasze różnią się między sobą konsystencją i subtelnością smaku, dlatego dobrać je warto do swoich kubków smakowych i ich wymagań. Kasza gryczana, kasza jaglana, czy komosa ryżowa Quinoa są idealne do eksperymentów kulinarnych. Wypróbuj je z rybami, owocami morza lub warzywami, a nie tylko w towarzystwie sosów gulaszowych.

Kasze są bardzo popularne w kuchni polskiej i z pewnością warto tę popularność wykorzystać. Kasza gryczana występuje w kilku odmianach, takich jak kasza gryczana nieprażona (zwana też zwykłą lub białą), w tym całą, łamaną, łamaną drobną (kasza krakowska) oraz kasza gryczana prażona, w tym cała i łamana. Kasza gryczana nadal jest zalecanym produktem dla osób chorujących na wrzody żołądka i inne problemy trawienne wymagające starannego żywienia się. Kasza jaglana produkowana jest z prosa. W 100 gramach kaszy jaglanej jest około 378 kalorii. Dodatkowo jest ona bogatym źródłem (20% lub więcej dziennej wartości spożycia) białka, błonnika, kilku witamin z grupy B i licznych minerałów dietetycznych, zwłaszcza manganu. Komosa ryżowa quinoa to pseudozboże pochodzące z rejonu Andów. Po ugotowaniu, które jest typowym sposobem obróbki, quinoa to 72% wody, 21% węglowodanów, 4% białka i 2% tłuszczu. W 100 gramach ugotowana quinoa dostarcza 120  kcal (500 kJ) i jest bogatym źródłem manganu i fosforu (odpowiednio 30% i 22% dziennego zapotrzebowania) i umiarkowanym źródłem (10–19% dziennego zapotrzebowania) błonnika pokarmowego, kwasu foliowego i minerałów dietetycznych, żelaza, cynku i magnezu. Quinoa jest bezglutenowa. Ze względu na wysokie stężenie białka, łatwość uprawy, wszechstronność przy wytwarzaniu i potencjał dla zwiększonej wydajności w warunkach kontrolowanych, komosa ryżowa została wybrana jako roślina doświadczalna w NASA.

Kasza jęczmienna również występuje pod różnymi postaciami, takimi jak pęczak, czyli całe ziarno, pozbawione łuski; pęczak obtaczany (inaczej pęczak jęczmienny kujawski), czyli całe ziarno, pozbawione łuski, obtaczane i polerowane; kasza jęczmienna łamana (kasza jęczmienna wiejska) – czyli kasza otrzymana z oczyszczonego, obłuszczonego, pokrajanego ziarna, niepolerowana;  kasza perłowa (kasza jęczmienna mazurska) – jest to kasza jęczmienna łamana poddana polerowaniu; kasza perłowa prażona. Najbardziej popularna jest kasza perłowa, mająca wiele kulinarnych zastosowań. Kasza kukurydziana, uzyskiwana oczywiście z ziaren kukurydzy, ma formę drobnego grysiku lub bardziej gruboziarnistej kaszy. To produkt chętnie wybierany przez dzieci, kojarzący się z dziecięcą kaszką. Kasza kuskus pochodzi z Maghrebu. Technicznie rzecz ujmując stanowi połączenie pomiędzy kaszą a makaronem. Produkuje się ją z pszenicy. Ma bardzo wiele odmian regionalnych w zależności od konkretnego kraju arabskiego. Kuskus pszenny w ilości referencyjnej na jedną filiżankę dostarcza 6 gramów białka i 36 gramów węglowodanów. Kasza manna to odmiana pszenicy. Kasza manna to pokarm bogaty w węglowodany. Jest jednym z najlepszych źródeł żelaza dostępnego w diecie, zwłaszcza w dietach wegetariańskich. Bardzo popularne jest podawanie jej na słodko, razem z nabiałem, dżemami, czekoladą etc.  Kasza orkiszowa jest wytwarzana z orkiszu, czyli odmiany pszenicy uprawianej od około 5000 lat.

Ważny jest sposób przygotowywania kaszy. Nadmiar wody może bowiem wypłukać z niej cenne minerały. Dlatego należy odmierzać wodę proporcjonalnie do rodzaju i objętości produktu. Niektóre gatunki kasz należy przed użyciem przepłukać. W ten sposób uzyskuje się ich pełny smak. Kasze takie jak kasza gryczana, czy kasza jaglana są idealne na obiad, inne natomiast, na przykład kasza manna, mogą stanowić podstawę słodkich potraw.

Rozumiem

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.