Komosa ryżowa Quinoa biała z Peru - 1kg

New product

Komosa ryżowa cena 1kg biała Quinoa Expand

- Komosa ryżowa Quinoa biała

- Pochodzi z Peru

- Do gotowania i przygotowania potraw 

- Bez glutenu, bez konserwantów,  

- Opakowanie grube chroniące produkt, zamykanie strunowe, zgrzewane

- Gwarancja smaku

- Indeks glikemiczny komosa ryżowa 35 

Więcej szczegółów

  • Oczekujemy na dostawę

17,00 zł

brutto

Opis produktu

Główne korzyści komosy ryżowej

Komosa ryżowa biała, czyli inaczej quinoa biała pochodzi z Peru. Produkt dostępny w naszym sklepie jest gotowy do bezpośredniego gotowania i przygotowania wielu potraw. Komosa ryżowa nie zawiera glutenu ani konserwantów. Szczelne opakowanie zapobiega wietrzeniu i psuciu się ziaren.

Wprowadzenie

Jest to zielna roślina jednoroczna uprawiana głównie dla jej jadalnych nasion, które są bogate w białko, błonnik pokarmowy, witaminy z grupy B oraz minerały dietetyczne w ilościach większych niż w wielu innych ziarnach. Komosa ryżowa nie jest trawą, lecz raczej pseudozbożem, botanicznie spokrewnionym ze szpinakiem i amarantusem. Pochodzi z regionu andyjskiego w północno-zachodniej Ameryce Południowej. Po raz pierwszy była używana do karmienia zwierząt gospodarskich 5,2–7 tysięcy lat temu, a do spożycia przez ludzi 3–4 tysiące lat temu w dorzeczu jeziora Titicaca w Peru i Boliwii.

Obecnie prawie cała produkcja w regionie andyjskim prowadzona jest przez małe gospodarstwa i stowarzyszenia. Jej uprawa rozprzestrzeniła się w ponad 70 krajach, w tym w Kenii, Indiach, Stanach Zjednoczonych i kilku krajach europejskich.

Chociaż występują różne rodzaje komosy ryżowej różniące się kolorem (biała, czarna, czerwona), są w istocie bardzo podobne. Istnieją jedynie niewielkie różnice w optymalnym czasie gotowania. Biała komosa ryżowa, którą najczęściej można znaleźć w sklepach, jest najłagodniejsza i najmniej chrupiąca i gotuje się najszybciej, w ciągu 10–15 minut. 

Historia i ciekawostki

Komosa ryżowa została po raz pierwszy udomowiona przez ludy andyjskie około 3000 do 4000 lat temu. Była to ważna podstawa w kulturach andyjskich, gdzie roślina jest rodzima, ale stosunkowo mało znana reszcie świata. Podczas hiszpańskiego podboju Ameryki Południowej koloniści pogardzali nią jako „pożywieniem dla Indian” i tłumili jej uprawę ze względu na jej status w lokalnych ceremoniach religijnych. Konkwistadorzy zakazali uprawy quinoa, dlatego Inkowie zaczęli uprawiać więcej pszenicy. 

Jakie korzyści dla zdrowia?

Dwa szczególnie dobrze zbadane flawonoidy to kwercetyna i kemferol, oba występujące w dużych ilościach w komosie ryżowej. W rzeczywistości zawartość kwercetyny w komosie ryżowej jest nawet wyższa niż w typowych produktach o wysokiej kwercetynie, takich jak żurawina. W badaniach na zwierzętach wykazano, że te ważne cząsteczki mają działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe i przeciwdepresyjne. Poprzez włączenie komosy ryżowej do diety, znacznie zwiększa się całkowite spożycie tych (i innych) ważnych składników odżywczych.

Kolejną ważną zaletą komosy ryżowej jest jej wysoka zawartość błonnika. W jednym badaniu, w którym zbadano 4 odmiany komosy ryżowej, stwierdzono, że mają one zakres 10–16 gramów błonnika na każde 100 gramów. Odpowiada to 17–27 gramom na filiżankę, co jest bardzo wysoką wartością – ponad dwukrotnie większą niż większość ziaren. Gotowana komosa ryżowa zawiera znacznie mniej błonnika, gram za gram, ponieważ pochłania wiele wody.

Białko składa się z aminokwasów, z których dziewięć jest nazywanych niezbędnymi, ponieważ ludzkie ciało nie jest w stanie ich wyprodukować i musi je uzyskać poprzez dietę. Jeśli żywność zawiera wszystkie dziewięć niezbędnych aminokwasów, określa się ją jako kompletne białko. Problem polega na tym, że wiele pokarmów roślinnych ma niedobór niektórych niezbędnych aminokwasów, takich jak lizyna. Komosa ryżowa jest jednak wyjątkiem, ponieważ zawiera wystarczającą ilość wszystkich niezbędnych aminokwasów. Z tego powodu jest doskonałym źródłem białka. Ma zarówno więcej, jak i lepsze białko niż większość ziaren.

Komosa ryżowa ma bardzo wysoką zawartość przeciwutleniaczy, które są substancjami neutralizującymi wolne rodniki i uważa się, że pomagają one w walce ze starzeniem się i wieloma chorobami. W jednym badaniu, w którym zbadano poziom przeciwutleniaczy w pięciu zbożach, trzech pseudozbożach i dwóch roślinach strączkowych, stwierdzono, że komosa ryżowa ma najwyższą zawartość przeciwutleniaczy ze wszystkich dziesięciu produktów spożywczych. Wydaje się, że umożliwienie kiełkowania nasion jeszcze bardziej zwiększa w nich zawartość przeciwutleniaczy.

Zastosowanie w kuchni

Quinoa jest gotowa w zaledwie 15 minut. To pełnoziarniste ziarno o orzechowym smaku. Chociaż nie jest to bezpośrednio korzystne dla zdrowia, fakt, że komosa ryżowa jest bardzo łatwa do włączenia do diety, jest jednak ważny. Jest również smaczna i pasuje do wielu potraw. W zależności od rodzaju komosy ryżowej, ważne może być przepłukanie jej wodą przed gotowaniem, aby pozbyć się saponin, które znajdują się na zewnętrznej warstwie i mogą mieć gorzki smak.

Przeciwwskazania

Komosa ryżowa biała w rzadkich przypadkach może wywołać alergię.

Przechowywanie

Długie zachowanie wartości odżywczych komosy zależy od przechowywania jej w suchym i zacienionym miejscu.

Opinie

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Komosa ryżowa Quinoa biała z Peru - 1kg

Komosa ryżowa Quinoa biała z Peru - 1kg

Brakuje 200,00 zł do darmowej wysyłki.

Składniki

Skład: komosa ryżowa.

Produkt może zawierać śladowe ilości: migdałów, sezamu, orzechów włoskich, pistacjowych, glutenu i innych.

Kraj pochodzenia: Peru

Indeks glikemiczny: 35

Wartość odżywcza / 100 g

Wartość energetyczna1540 kJ/368 kcal
Tłuszcz6,07 g
   w tym kwasy tłuszczowe nasycone0,7 g
Węglowodany64,16 g
   w tym cukry0,1 g
   Błonnik7 g
Białko14,12 g
Sól0,012 g
Rozumiem

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.