Czereśnie były w tym roku drogie. Za maliny trzeba dużo zapłacić? Astronomiczne ceny niektórych owoców w Polsce to nic w porównaniu z tym, co musisz wydać na niektóre egzotyczne owoce świata. Oto ranking dziesięciu owoców – i nie tylko – których cena naprawdę zwala z nóg.
Jeszcze w ubiegłym sezonie w sieci krążyły memy na temat astronomicznych cen czereśni. W wyniku słabych plonów i kiepskiego sezonu ilość dostępnych owoców była stosunkowo mała, co spowodowało wzrost ich ceny za kilogram. W efekcie czereśnie na placach targowych potrafiły kosztować nawet 100 zł za kilogram, co w polskich warunkach było naprawdę szokujące, zwłaszcza że zazwyczaj płaciliśmy za nie najwyżej 15 zł za kilogram.
Okazuje się jednak, że nasze czereśnie nie wypadają tak źle na tle cen innych owoców.
Jeżeli do tej pory wydawało Ci się, że owoce i warzywa należą do najtańszych produktów, z pewnością zmienisz zdanie za chwilę. Przyjrzyjmy się najdroższym owocom świata, niektóre z nich z pewnością będą dla Ciebie zaskoczeniem, a o innych prawdopodobnie jeszcze nie słyszałeś.
Cena owoców zależy od wielu czynników. Większość popularnych owoców, takich jak pomarańcze, mandarynki, banany, czy nasze rodzime jabłka czy gruszki, są z góry łatwe w uprawie, przez co dosyć powszechne.
Istnieją jednak owoce, których uprawa jest bardziej skomplikowana, i to z różnych powodów. Wymagają odpowiedniego klimatu, warunków, lub też są wyjątkowo podatne na działanie czynników atmosferycznych. Są też takie, które porastają tylko w wybranych regionach świata i gdzie indziej się nie udają. Zdarzają się również owoce, które najlepiej rozwijają się tylko w warunkach dzikich i nie ma możliwości uprawiać je w sposób komercyjny. To właśnie sprawia, że te owoce osiągają wyższe, a czasem zawrotne ceny na rynkach światowych i ich dostępność jest ograniczona, przez co traktowane są jako owoce luksusowe.
1. Melon Yubari King
Na liście najdroższych owoców na świecie znalazł się melon Yubari King. Czy wiesz, że za jedną sztukę takiego melona można zapłacić nawet 200 dolarów? Yubari King Melon należy do grona jednych z najbardziej luksusowych owoców w Japonii. Co wpływa na jego cenę?
Po pierwsze, ta odmiana melona produkowana jest wyłącznie w jednym miejscu, a jest nim miasteczko Yubari w prowincji Hokkaido. Yubari King Melon nie jest zwykłym melonem. Po raz pierwszy został wyhodowany w latach pięćdziesiątych jako hybryda w wyniku połączenia dwóch innych odmian: Earl’s Favourite i Burpee’s. Od tego czasu przez te wszystkie lata uprawą melonów zajmuje się cały czas rodzinna firma Fumiyoshi Chujyo. Melony te uprawiane są w naprawdę ekskluzywnych i luksusowych warunkach. Sama uprawa zajmuje 100 dni, a codziennie są masowane przez pracowników, aby uzyskać idealny wzór siateczki na skórce. Melonom nawet zakładane są specjalne kapelusze w celu ochrony ich przed promieniami słonecznymi.
Melony, oprócz wyjątkowego wyglądu, idealnego kształtu, cechują się również specyficznym zapachem i smakiem. Miąższ melonów jest słodki i lekko pikantny, w którym wyczuwalne są nuty ananasa.
2. Miyazaki Mango
Miyazaki Mango to egzotyczne, słodkie i soczyste mango, które jest owocem dostępnym obecnie zarówno w dyskontach, jak i w hipermarketach oraz dobrych sklepach spożywczych. Doskonale nadaje się zarówno do słodkich deserów, jak i potraw wytrawnych. W tym przypadku również ma swojego ekskluzywnego przedstawiciela, i co ciekawe, również wytwarzanego w Japonii. To odmiana mango Miyazaki, nazywane „Jajkiem Słońca”, uprawiana jest, jak sama nazwa wskazuje, tylko w prefekturze Miyazaki. Elementem wyróżniającym jest charakterystyczna, płomiennie intensywnie czerwona skórka i sam kształt, który zdaniem producentów przypomina jajo dinozaura. Mango dostępne jest tylko w wybranych okresach roku w Japonii, od kwietnia do sierpnia. Mango musi spełniać szereg restrykcyjnych kryteriów: jego waga powinna przekraczać 350 g, a w składzie mango znajdować się co najmniej 15% cukru i oczywiście charakteryzować się doskonałym, owalnym, jajowatym kształtem.
3. Ananasy Lost Gardens of Heligan’s
Ananas to owoc kojarzony przede wszystkim z tropikalnymi krajami. Jednak najdroższe ananasy nie pochodzą z Hawajów czy Kostaryki, lecz z południowo-zachodniej części Anglii, a konkretnie z Ogrodów Heligan w Kornwalii. Za owoc wyprodukowany właśnie w tym miejscu trzeba zapłacić co najmniej 1000 funtów za sztukę, a niektóre z nich są niekiedy licytowane na akcjach charytatywnych za znacznie wyższą kwotę. Co wpływa na tak wysoką cenę?
Po pierwsze, na cenę wpływa ograniczona liczba ananasów, która jest produkowana co roku. Po drugie, na cenę wpływa sposób produkcji. Ananasy w Ogrodach Heligan są uprawiane w wiktoriańskich szklarniach, wykorzystując XVIII-wieczne techniki uprawy. Cała pielęgnacja jest wykonywana ręcznie.
Ananasy z Heligan nie są dostępne w regularnej sprzedaży i zazwyczaj są rozdawane wśród pracowników jako podziękowanie za ciężką pracę. Szacuje się, że gdyby trzeba było wycenić koszt produkcji jednego ananasa, musiałby on kosztować około 1000 funtów.
4. White Jewel Strawberry
Gdy myślimy o truskawce, zwykle wyobrażamy sobie słodki, soczysty owoc o stożkowatym kształcie i czerwonym kolorze. Ale czy wiesz, że istnieją również białe truskawki? To specjalny gatunek truskawek, wytwarzany oczywiście w Japonii. Truskawka albinos, jak popularnie nazywa się tę odmianę, jest prawdziwą rzadkością. Po japońsku zwana jest 'Hatsukoi no Kaori’, co dosłownie oznacza 'zapach pierwszej miłości’. Na wysoką cenę wpływają dwa czynniki: po pierwsze, ze względu na trudność, decyduje się na uprawę tego typu truskawek niewielu rolników. Po drugie, trudno jest uzyskać prawdziwie biały odcień tej truskawki. W rzeczywistości jedynie około 10% wszystkich truskawek uzyskuje intensywnie czysty, biały kolor. Co ciekawe, naturalna biel truskawki nie jest wynikiem genetycznych modyfikacji. Charakterystyczny biały kolor truskawki jest uzyskiwany poprzez stosowanie specjalnej metody uprawy, która ogranicza ekspozycję owoców na światło, uniemożliwiając nabieranie charakterystycznego czerwonego odcienia.
Truskawki White Jewel są dostępne tylko w ekskluzywnych sklepach japońskich. Cena za jedną sztukę może osiągać około 10 dolarów, co oznacza, że za opakowanie zawierające 10 truskawek trzeba zapłacić co najmniej 100 dolarów.
5. Winogrona odmiany Ruby Roman
Co sprawia, że japońskie winogrona Ruby Roman należą do grona najdroższych owoców na świecie? Przede wszystkim ich wielkość i, jak to bywa u wszystkich drogich i cennych owoców, trudna dostępność. Winogrona Ruby Roman zwracają uwagę swoją ponadprzeciętną wielkością; kiście tych winogron są w wielu przypadkach nawet czterokrotnie większe od standardowych winogron.
Zanim trafią do sprzedaży, przechodzą wyjątkowo rygorystyczną selekcję, podczas której sprawdzana jest nie tylko ich wielkość, ale także intensywność koloru. Winogrona muszą odznaczać się intensywnym czerwonym kolorem, a każde grono nie może ważyć mniej niż 20 g, mieć mniej niż około 30 mm średnicy, a także zawierać ponad 18% cukru. W ten sposób zakwalifikowane winogrona są sprzedawane w cenach nawet od 90 do 140 USD za kiść.
6. Sekai Ichi Apple
Uważasz, że jabłko jest najbardziej popularnym i najpowszechniejszym owocem? Widocznie musisz odwiedzić Japonię, gdzie uprawiane i sprzedawane są najdroższe jabłka na świecie. Odmiana Sekai Ichi Apple, z punktu widzenia botanicznego, jest klasycznym jabłkiem Malus domestica, ale jego wygląd temu zdecydowanie przeczy. Przede wszystkim została wyhodowana po raz pierwszy pod koniec lat 70. XX wieku w Japonii w wyniku krzyżówki dwóch odmian czerwonych i złotych jabłek. Elementem wyróżniającym jabłka Sekai Ichi jest ich wielkość. Najbardziej dorodne rozmiary mogą dochodzić nawet do kilograma i odznaczają się jednolitym smakiem oraz konsystencją miąższu. W Japonii są uznawane za odmianę premium i zazwyczaj są darowane jako prezent członkom rodziny, pracownikom czy przyjaciołom. Cena za sztukę jabłka wynosi około 20 dolarów.
7. Dekopon Citrus
Dekopon, znany również jako sumo citrus ze względu na swoje podobieństwo do zawodnika sumo, to cytrus łączący w sobie zalety mandarynki i pomarańczy. Z jednej strony, cytrusy dekopon są stosunkowo duże, nieco większe od pomarańczy, a z drugiej strony charakteryzują się cienką, łatwą do obierania skórką oraz słodkim smakiem i soczystością. Co najważniejsze, nie mają pestek.
Cytrusy dekopon, aby zostać zakwalifikowane do tej kategorii premium, muszą spełnić rygorystyczne wymagania, do których należy zawartość cukru w każdym owocu, musząca wynosić co najmniej 13 stopni Brix, oraz poziom kwasu cytrynowego poniżej 1%.
Tak selekcjonowany dekopon dostępny w japońskich sklepach może kosztować nawet 8 dolarów za sztukę, co kwalifikuje go zdecydowanie do segmentu premium.